Za tancem do Tanz Quartier Wien

Mary Wigman aneb z aktuálního repertoáru

Malý profil z velké vídeňské návštěvy - aneb kam ve spolkové metropoli za moderním tancem. 

V roce 2001 po rakouské divadelní reformě (která radikálně změnila financování nezávislých divadel) vznikla ve Vídni instituce zaměřující se na současný tanec a vývoj v oblasti performance. Do té doby tento prostor nedávné a současné umělecké scény pokrývala svými aktivitami instituce WUK (Werkstätten- und Kulturhaus) vzniknuvší již roku 1979. Ta však své aktivity  od počátků svého působení zaměřuje na amatérské scény moderního divadla.           

Rámec instituce Tanz Quartier Wien (TQW) zahrnuje mimo mnohých performačních vystoupení také knihovnu a videotéku, jejichž obsah je zaměřen na taneční teorii. V únoru tohoto roku  představil např. tvorbu hannoverských Ligna, kteří se prezentovali  Der neue Mensch. Vier Übungen in utopischen Bewegungen, švýcarky Alexandry Bachzetsis a v závěru měsíce představilo TQW tvorbu Tanztheater Wuperthal Pina Bausch. Jednotlivá performance probíhají v různých částech rozsáhlého areálu TQW, a například přednáška Franze Antona Cramera Vortrag: tanzdenken: Glanz und Elend instabiler Diskurse, proběhla v prostorách studia. Většina performačních akcí byla situována do hal E a G.

Základní dramaturgickou linií, dodržovanou TQW je prezentace současných performačních a tanečních projevů v tvorbě skupin převážně germanofonní oblasti. V tomto prostředí jsou v tvorbě mnoha umělců zřetelné vazby na kontinuální vývoj performačních a tanečních aktivit, počínající v Curyšském Cabaret Voltaire, plynoucí přes Düsseldorfské experimenty Fluxu a Nam June Paika až k Vídeňským akcionalistům. Například curyšská rodačka Alexandra Bachzetsis (1974) prošla ateliéry v Curychu a Leuvenu (Belgie) a její přístup je charakteristický důrazem na výrazové možnosti těla. Tanz Quartier Wien zaplnila bílé místo na mapě rakouské reflexe vývoje současného tanečního a akčního umění, a její vznik byl zájemci vřele uvítán. Radní pro kulturu Peter Marboe prosadil model kulturní radou města volených uměleckých ředitelů, tzv. „model intendantů“. Jako první se vedení nově vzniklé instituce TQW  ujala Sigrid Gareis, jejíž dramaturgický model, spočívající v prezentaci současných tanečních a performačních souborů a jejich aktivit,  je kvalitně naplňován dodnes.

 
Průměr: 5 (1 hlas)

Zpět nahoru