Hluchoněmé Filmové dialogy (s vadou zraku)

filmovedialogy.jpg

V úterý 18. března proběhl v holešovické La Fabrice zahajovací večer pravidelných setkání s názvem Filmové dialogy. Uspořádat projekce doprovázené názory a komentáři filmových i nefilmových osobností zní jako krok správným směrem. Akce takovéhoto formátu, pokud nepočítáme amatérskou a soukromou sféru, v Praze vyloženě chybí. O to víc nás může mrzet, že Filmové dialogy svůj velký potenciál rozhodně nenaplňují.

Cyklus večerů má svést v dialogu dvě osobnosti – jednu ze světa kinematografie a jednu mimo něj – nad snímkem, který sami vyberou. Podle hlavního organizátora projektu (a bývalého ředitele Letní filmové školy v Uherském Hradišti), Jiřího Králíka, je tak hlavním cílem setkávání obou světů. Svědky „setkání světů“ jsme však během prvního večera rozhodně nebyli.

Čeho jsme zde byli svědky? Setkání Jiřího Menzela s Jiřím Suchým. Že by jeden nebo druhý z nich reprezentoval jakýkoli (filmový či nefilmový) svět, mi skutečně uniklo. A přitom právě Jiří Melzel patří k nejvýraznějším osobnostem českého filmu. V čem je tedy problém? Mezi Menzelem a Suchým nedošlo k žádnému opravdovému dialogu. Oba vybrali po jednom snímku, který se během večera promítal a který měl být předmětem komentářů – důvod výběru, názory, vztah k současnosti či právě „střetávání světů“. Ale těchto témat se rozhovor prakticky vůbec nedotkl, neboť se celý vyprazdňoval na popisu vlastních dojmů a nostalgickém vzpomínání na mladá léta.

Po formální stránce v podstatě nelze celou akci hodnotit jako profesionální. Selhání promítací techniky, kvůli níž byla v polovině přerušena projekce snímku Chaplin vesnickým hrdinou (Suchého výběr) a následně „nahrazena“ jiným Chaplinovým filmem. Neúnosně hlasitá projekce Renoirova Výletu do přírody (Menzelův výběr). Drobné problémy s mikrofony a pomalejší reakce osvětlovačů. Jednotlivě by se to vše dalo přejít, ale dohromady těžko. Divák nechodí na profesionální projekce, aby si musel prožívat trapné chvilky spolu s techniky.

Jiří KrálíkVětšinu problematických aspektů Filmových dialogů má na svědomí nezvládnutí koncepce. Nejde ani tak o technické problémy. Mnohem větším prohřeškem proti profesionalitě byla absence jakéhokoli scénáře pro dialogy obou osobností a vůbec pro celý večer. Nebylo také zcela zřejmé, zda má Jiří Králík fungovat jako moderátor rozhovorů, či jenom tvořit zvukovou kulisu dýcháním do zapnutého mikrofonu. Každopádně „debaty nad filmy“ se od začátku propadly do vzpomínek a osobních úvah, které pro některé diváky sice mohly být zajímavé, koncepci večera však nenaplňovaly. Po přerušené projekci měl navíc (částečně i na žádost publika) Jiří Suchý „dovyprávět“ příběh, což nejen působilo nepatřičně a trochu zoufale, ale navíc se ukázalo, že si Suchý vybraný snímek vlastně příliš nepamatuje.

Mezi projekcemi a dialogy bylo také mnoho hluchých míst, postávání, přecházení a nepřipravených promluv. Za vrcholné selhání ovšem považuji Menzelův předčasný odchod na rozhovor pro televizi. Organizátoři jeho nepřítomnost omlouvali posunutím projekce po přerušení a pevně stanoveným časem rozhovoru. I tak to ovšem znamená, že podle původního plánu byla dialogům vyhrazena snad jen čtvrthodina, maximálně půlhodina času (když odečteme trochu přehnaně pompézní křtění cyklu Filmových dialogů v úvodu večera).

Pokud bychom hodnotili konkrétní snímky, pak by jejich projekce mohla být považována za událost samu o sobě. Výběr filmů závisí na hostech, ale už z dalšího programu je zřejmé, že kvalita se bude držet na vysoké úrovni. Příští Filmové dialogy, plánované na 1. duben, představí Upíra Nosferatu s doprovodem skupiny DG307. A následovat má Tarkovského Stalker.

Přes všechny slabiny však nekoncepčnost Filmových dialogů může skrývat určitý příslib do budoucna. Forma i organizace večera totiž mohou být flexibilní, scénář může vznikat až podle toho, co se osvědčí. Snad Jiří Králík povede svůj projekt tímto směrem.

Dalo by se tedy očekávat, že v případě nadšení organizátorů i zájmu diváků, který by měl zajistit už samotný výběr filmů, se v budoucnu dočkáme originálního a poutavého cyklu. Mezitím se však musí Filmové dialogy stát skutečnými dialogy.


Filmové dialogy - Upír Nosferatu s hudbou DG307

úterý 1. dubna, 19:30, La Fabrika

Průměr: 5 (5 hlasů)

Zpět nahoru