Bukurešť – Mezi melancholií a hysterií

Sinboy

České centrum v Rytířské ulici uspořádalo ve spolupráci s bukurešťskou Galeria Noua výstavu fotografií zaměřenou na mnohovrstevnatou tvář rumunského hlavního města. Ačkoli jsou zde zastoupena díla deseti autorů různé umělecké orientace, vytváří celý soubor poměrně ucelený pohled na současnost metropole, kde se v bizarní směsi střetává komunistická minulost, západní konzumerismus a balkánský temperament.

Část prací sází na navození zasněně poetické atmosféry, prodchnuté podtitulem výstavy slibovanou melancholií. Nejcitelněji je takový přístup vidět na fotografii Očekávání – 05 (Călin Dan). Je tu zachycena žena, jež se rukou opírá o roh oprýskané budovy pokrytý řadou černých otisků dlaně, jež jako by vznikly během dlouhé doby vlivem podobného vyčkávání. Melancholické ladění mají i snímky cyklu 25. prosinec (Nicu Ilfoveanu) s lehce zasněženými pláněmi fotbalových hřišť. 

Na výstavě nejčastěji traktovaným rysem Bukurešti je živelné pronikání konzumního způsobu života, reprezentovaného zejména agresivními reklamními kampaněmi nadnárodních korporací. Blyštivý svět neonů a billboardů je ovšem často kladen do někdy až komického protikladu s chudobou, špínou a odpadky, jevy, jež vládnou městu stejně jako nadživotní dvojrozměrné modely lahví na Coca-Colu. Nejvtipněji takový konflikt vyjadřují fotografie z cyklu Periferie (Bogdan Bordeianu), zachycující podivné suburbánní zóny města, živelně rostoucí a mnohdy zase rychle chátrající kolem dálničních okruhů a výpadovek. Bagry a náklaďáky rozbrázděná země, vybydlené či snad nikdy nedostavěné betonové domky a všudypřítomné odpadky obklopují brutálně sebevědomá tělesa silničních komunikací s kamiony. Nad celou tou bizarní směsicí se pak pyšně tyčí billboard s ironicky vyznívajícím nápisem EUROEST. Jiné, ale neméně zajímavé zpracování stejného tématu představuje série fotografií s názvem Popřená architektura (Ana Alexandra Blidaru). Plocha velkoformátových poutačů na nárožích bukurešťských domů je zde zbavena původních barevných reklam a nahrazena šedobílým šachovnicovým
rastrem. 

Bogdan Bordeianu

K Bukurešti neodmyslitelně patří také megalomanské architektonicko urbanistické projekty iniciované režimem Nikolae Ceauşescu. K nim se vyjadřuje například street artový umělec Sinboy, jenž světelnou projekcí klade na fasádu známého diktátorova paláce obří komiksovou příšerku. Aktivní interpretační pole vytváří také Theodor Graur, když fotí novorenesanční (socialisticko-realistické) paláce uprostřed čilého stavebního ruchu - mezi stroji a hromadami zeminy. 

Nenápadný výstavní projekt v nenápadné galerii toho může návštěvníkům nabídnout opravdu mnoho, rozhodně daleko více, než je naznačeno v této krátké recenzi. Jako nedostatek tak vidím snad jen neadekvátní propagaci výstavy, stejný problém ostatně provází galerii Českého centra již od jejího vzniku.

8. 4. – 2. 5. České centrum Praha

foto: http://www.czechcentres.cz/

Průměr: 5 (3 hlasů)

Zpět nahoru