Jan Šafránek – Kuchyňské grotesky a vyšinuté mumraje

Jan Šafránek - katalog

Přibližně před týdnem jsme Vám na UnBornu přinesli recenzi výstavy Od Hollara k Beuysovi. Na stejném místě, v Galerii Klementinum, pouze o patro výše, probíhá v podobném termínu také výstava současného českého malíře Jana Šafránka s lakonickým názvem Svět lidí.

Šafránek, signatář Charty, jenž v roce 1979 emigroval a strávil pak osmdesátá léta v Rakousku a Austrálii, zachycuje na svých výrazně barevných plátnech obyčejné situace ze života obyčejných lidí. Na první pohled banální žánrové výjevy jsou však ve skutečnosti promyšlenými ironickými komentáři k problematickým fenoménům současnosti.

Často autor nahlíží pod pokličku partnerských a rodinných vztahů. Na obraze Laptop například zachycuje muže hypnotizovaného zářivým monitorem a ženu v plavkách, jež v kuchyni v pozadí vaří. Groteskní pohled do vykloubené domácnosti představuje také obraz Televizní večer. Jakási žena zde z křesla sleduje televizor, zároveň na zdi vedle ní visí obraz muže v úplně stejné situaci.  

Nejvýraznější část Šafránkovy tvorby ovšem reprezentují výjevy nejrůznějších lidských mumrajů – slavností, pikniků, výletů či trhů. Pestrá směsice lidských typů v řadě kuriózních dílčích scének (bitky, pitky, námluvy) vytváří breughelovsky pitvornou vizi světa, jež je sice poněkud zvrhlý, ale zároveň životem optimisticky pulsující. Nejvyhrocenější podoby tohoto zparchantělého teatra mundi dociluje malíř v obraze Velká slavnost, kde se výše popsané bakchanálie, pro interpretaci poněkud instruktážně, odehrávají pod antickou sochou.

Pokud jsem tu již zmínil možnou inspiraci Pietrem Breughelem, je na místě dodat, že citace a reinterpretace děl světové klasiky jsou jevem u Šafránka velice hojným. Na obraze Oběd v trávě vtipně předělává Manetův slavný obraz podobného jména, když staví figury na palouk před panoramatem Sydney a všechny hlavní protagonisty nechává oblečené. V obraze Ostrov pak vkládá do jediného obrazového pole náměty hned dvou slavných německých obrazů 19. století. Friedrichův Mnich na břehu moře v popředí hledí na Böcklinův Ostrov smrti v pozadí.

Stejně jako název výstavy (Svět lidí) jsou pro mě Šafránkovy obrazy prosté a jednoduché, ale nikoli hloupé. Ze všední reality malíř kvaziliterárním způsobem extrahuje klíčová, převážně sociální témata a ta pak přetavuje do monumentální klasicizující formy, svou přehledností přístupné diváckým interpretacím.

JAN ŠAFRÁNEK - SVĚT LIDÍ
Galerie Klementinum
10. 4. - 15. 6. 2008

Průměr: 4.5 (6 hlasů)

Zpět nahoru