Love at first Site – Chuťovka z bohatého letního programu Galerie Futura

Olaf Nicolai

V Galerii Futura na Smíchově na Vás až do konce prázdnin čekají tři různorodé výstavní projekty, jejichž společným jmenovatelem by s trochou recenzentské velkorysosti mohlo být téma rozostření rolí a identit...

Love at first Site se zabývá hranicemi a průniky mezi uměleckým dílem a prostorem, ve kterém je prezentováno. Mark Ther si v „krátkém, příběhu o životě staré dámy“ hraje s pohyblivostí a nejasností pohlavní identity, ale v obecnější rovině i reality a fikce, Eva Koťátková s Jiřím Kovandou rozpustili svá autorská ega ve společné meditativní instalaci Skvrny.

Dominik LangV rámci první ze zmíněných výstav, Love at first Site, se autoři zaměřili na nenápadné změny stávajících fragmentů skutečnosti – v tomto případě výseku ohraničeného zdmi galerie. Radikální i drobné, jen těžko postřehnutelné proměny prostředí, berou návštěvníkům zatuchlé jistoty výtvarných prezentací – zejména striktní odlišení prostorů jednotlivých děl a prostoru diváka. Umění tu jako zvláštní organický materiál vyrůstá přímo ze stěn galerie, jejichž inspirační impulsy využívá jako živinami nasycený substrát. Jednou je rozvíjen autentický prvek interiéru (Dominig Lang prodloužil bílé zábradlí schodiště přes celý sklepní labyrint Futury), jindy je do existující struktury vložen prvek nový, který ji reinterpretuje (Olaf Nicolai prostrčil dvě slámky skrz zeď oddělující dvě sousední místnosti, Sancho Silva vložil do prostoru jakýsi nový světlovod).

Marina ParisMohlo by se zdát, že až instruktážním způsobem zachycuje situaci, kdy umělecké dílo čerpá ze zdrojů prostředí, Marina Paris, jež pokryla podlahu galerie bujícím trávníkem. Zdání ovšem klame. Nad zelený pažit autorka zavěsila masivní kovovou houpačku prorážející sousedící zeď. Do hry tu tak vstupuje protichůdný koncept, ve kterém se fikční realita díla stává zcela nezávislou na skutečnosti, která ji obklopuje. V tomto případě se již nejedná o vzájemně obohacující dialog, autorčin svět galerii ostentativně ignoruje a místy ji dokonce destruuje, anarchisticky si uzurpuje právo na život bez ohledu na sebevětší překážky.

Konceptuální charakter většiny děl se v projevuje naprostým vyloučením běžných výtvarných materiálů a jejich potencionálních estetických kvalit. Intermediální svoboda umělců se zhmotňuje v experimentech se zvuky (Carsten Nicolai) a pachy (Amande In), výslednice autorských sil se skládají až v mysli aktivního diváka. Pokud se tedy nebojíte investovat trochu vlastní energie do interpretace hravých, ale nikoli naivních intelektuálních šifer, nebudete výstavou Love at first Site dozajista zklamáni.

foto: http://www.futuraproject.cz/

Přečtěte si také: Láska na prvním místě

Průměr: 3 (10 hlasů)

Zpět nahoru