Neklid v umění - Point, Grosseová a pražští radní

Point1

To, jestli jsou v kultuře peníze, se prostě pozná. Člověk může být sebetvořivější, ale takové krásné expozice, jaké se dočkal František Vláčil v Císařské konírně, se dočká jedině na Pražském hradě a tak asi deset let po smrti. Na druhou stranu, nemít peníze neznamená automaticky nemít zajímavou prezentaci, ba někdy to může být dokonce ku prospěchu věci, což dokazuje i výstava Point Shop Jana Kalába alias Pointa ve vysočanské Trafačce.

GrosseováKdyž se přeneseme z precizně a nákladně vypravených expozic do od všeho luxusu oproštěných prostor nízkorozpočtových galerií, riskujeme mnohá nebezpečí. Může se například stát, že si jako ten, kdo zašel 22. května na vernisáž do Meet Factory, nutně pomyslíme, že peníze definitivně došly a v umění zavládla bída s nouzí. A nešlo o industriálně syrové prostory. Expozice Isabelly Grosseové se skládá ze tří částí: v první místnosti zní nevýrazným tónem v abecedním pořádku předčítané názvy výstav, které proběhly v Praze od roku 1989. Do druhé části prezentace se slibným názvem „Odstředivé otáčení Rotace Neschopnost pojmout Centrifugální Kolaps z periferie“ je třeba vzít si baterky a objevit pět rozteklých hromádek hlíny, které zřejmě spěly k tomu stát se hrníčky, ale nevyšlo to; a ve třetím sále visí fotografie a text, na němž se autorka svěřuje, jak si koupila byt a jak jí neplatí nájemníci. Navíc organizátoři porušili jedno ze zásadních pravidel vernisáží (něco jako když v hollywoodském filmu nechají umřít psa jako v Já, legenda), totiž to, že za víno se neplatí.

TrafačkaZato ve Trafo galerii ve Vysočanech, i když jde o prostory snad ještě syrovější, nejen že dostanete příslušné vernisážové občerstvení (taková událost se prostě neobejde bez vína z kelímků), ale hlavně výživnou přehlídku děl pouličního umělce Pointa, jehož graffiti zdobí zdi mnoha velkoměst po celém světě. Point navíc pro Čechy objevil  trojrozměrné graffiti, které umisťuje po Praze i jiných světových metropolích. Jedním z jeho nejznámějších projektů jsou barevní dráčci-ještírci, které můžete vídat na různých římsách a jiných neobvyklých místech. V expozici jsou k vidění nejen tito futurističtí dráčci (i s mapou jejich výskytu po Praze), fotky z cest (tedy Pointova díla vytvořená na cestách po světě), ale i plátna, světelný objekt, či speciální trojrozměrné graffiti vytvořené přímo na stěně galerie (postava a její prostředí propojena v jedinou kompozici-konstelaci). Navíc, jak napovídá název výstavy, si lze na místě zakoupit i designová trička, samolepky či placky.

Point - Sao PauloPoint je umělcem, který začal jako třináctiletý sprejer rostoucí podle většiny, vzhledem k tvorbě na zakázaných místech, pro kriminál, načež vystudoval Akademii a stal se tak tvůrcem uznávaným jak oficiálními kruhy, tak kulturou ulice, z níž vyšel a ke které se nikdy nepřestal hlásit, i když „vlaky už nedělá“. Z téhle výstavy energie přímo čiší, je znát radost z tvorby, z linie, z gesta, energie vzdoru, která byla a je na počátku všeho převratného v umění. Navíc Pointova tvorba výjimečným způsobem zapadá do prostředí, je jeho organickým rozvíjením – například graffiti vytvořené v Sao Paulu, tvarově odpovídající divoké okolní flóře, v němž se přísná geometrie pro Pointa typická, nakažena džunglí, ovíjí a rozvíjí v nečekaně rozevlátých liniích, je pro mě výrazem estetické symbiózy, sjednocením protikladu přírodního a umělého.

Point - Dráčci

Ne že by tento článek byl obhajobou pražské grantové politiky, ale je jasné, že alespoň ve výtvarném umění mohou vznikat silná díla bez jakékoli oficiální podpory, což neříkám na podporu hamižných radních, ale jako výraz naděje – naštěstí tu vždy budou podvratné živly, které dostanou umění i tam, odkud je vyhánějí strážci pořádků.


Trafo galerie; Point Shop 6.5.-5.6. 2008; út-ne 15-19
Meet Factory; Isabela Grosseová: „S názvem“, 22.5.-15.6. 2008

Související odkazy:
http://www.onepoint.cz/
http://www.trafacka.net/
http://www.meetfactory.cz/

Průměr: 5 (4 hlasů)

Zpět nahoru