Od Hollara k Beuysovi – Sbírka Otto Mauera v Galerii Klementinum

Od Hollara k Beuysovi

Galerie Klementinum představuje v těchto dnech svým návštěvníkům reprezentativní vzorek z kolekce rakouského katolického kazatele Otto Mauera. Drobná díla (grafiky, kresby, akvarely) představují zvláštní intimní pohled kněze - sběratele na dějiny výtvarného umění, převážně toho moderního.

To nejzajímavější, co výstava Od Hollara k Beuysovi nabízí, však možná není umění jako takové, ale portrét muže, jenž se jím ze zvláštní křesťanské perspektivy zabýval. Otto Mauer se narodil v roce 1907 ve Vídni, kde vystudoval teologii a záhy se zapojil do jejího duchovního, kulturního i politického života. Mauerovým základním stanoviskem, které po celý život teoreticky obhajoval a shrnul ve studii nazvané Teologie výtvarného umění (1941), byla vize umění jako prostředku komunikace s Bohem. Pravděpodobně by se nejednalo o nijak revoluční myšlenku, kdyby ji její autor nevztahoval vedle jednoznačně nábožensky orientovaného starého umění i na nejnovější umělecké tendence 20. století - předválečné modernistické směry, ale i koncept, postmodernu, a dokonce umění duševně nemocných. 

Egon Schiele: Dřepící ženská figuraZaměření sběratele na díla spirituelního zabarvení je zřejmé. Vedle prací obecně známých veličin, jakými jsou Goya, Delacroix, Puvis de Chavannes, Toulouse-Lautrec, Redon, Klimt, Schiele a jiní, mě zaujala bohatá kolekce děl německých expresionistů (Max Beckman, Otto Dix, Karl Schmidt-Rottluff) a zejména u nás zcela neznámé obrazy z okruhu rakouských katolických autorů meziválečného období (Rudolf Szyszkowitz, Leopold Birstinger). Zvláštní pokus těchto umělců o návrat k duchovním hodnotám středověku byl realizován v rytinách ostrých tvarů a linií, zpracovávajících explicitně náboženské náměty (Boží hod velikonoční, Modlící se žena).

Výstava Od Hollara k Beuysovi do Prahy doputovala z Arcidiecézního muzea v Olomouci, jež hodlá i v budoucnosti seznamovat českou veřejnost se sbírkami evropských církevních muzeí. Vedle chvályhodné snahy zprostředkovávat návštěvníkům našich galerií pohled do méně známých a neokoukaných uměleckých fondů, daří se podobnými projekty bořit i zažitou představu katolické církve jako konzervativní, moderním uměleckým experimentům nepřející instituce.

OD HOLLARA K BEUYSOVI
4. 4. 2007 – 29. 6. 2008

foto: http://www.nkp.cz/

Průměr: 5 (5 hlasů)

Zpět nahoru